Begeleiding bij ADHD, autisme en andere neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen

Leven met ADHD, autisme, ADD, ODD of een leerstoornis brengt unieke uitdagingen met zich mee, maar ook bijzondere kwaliteiten en perspectieven. Deze neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen beïnvloeden hoe iemand de wereld ervaart, informatie verwerkt en met anderen omgaat.

Bij AB-Z bieden we gespecialiseerde begeleiding vanuit een neurodivers perspectief: we zien deze aandoeningen niet als ‘defecten’, maar als natuurlijke variaties in het menselijk brein. Onze aanpak combineert wetenschappelijk onderbouwde methoden met een diep begrip van de geleefde ervaring van mensen met deze aandoeningen.

Of je nu een bezorgde ouder bent, een volwassene die worstelt met onverklaarde uitdagingen, of iemand die recent een diagnose heeft ontvangen – we bieden ondersteuning die aansluit bij jouw specifieke situatie en behoeften, in elke levensfase.

Wat zijn neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen?

Neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen zijn aandoeningen die ontstaan tijdens de vroege ontwikkeling van de hersenen en invloed hebben op gedrag, cognitie, emotie en sociale vaardigheden. Deze stoornissen zijn het gevolg van verschillen in de ontwikkeling en het functioneren van specifieke hersengebieden en -netwerken, en hebben daardoor impact op het dagelijks leven.

Deze aandoeningen ontstaan niet door opvoeding of trauma, maar door een complexe interactie tussen genetische factoren en omgevingsinvloeden die de neurobiologische ontwikkeling beïnvloeden. Ze worden doorgaans in de kindertijd of adolescentie gediagnosticeerd, maar kunnen pas op volwassen leeftijd worden onderkend, vooral als iemand goede compensatiestrategieën heeft ontwikkeld.

Belangrijk om te begrijpen is dat deze stoornissen levenslang aanwezig zijn, hoewel de manifestatie kan veranderen naarmate iemand ouder wordt en nieuwe vaardigheden ontwikkelt. Met passende ondersteuning en begrip kunnen mensen met deze aandoeningen een vervullend en succesvol leven leiden, waarbij hun unieke kwaliteiten optimaal tot hun recht komen.

Verschillende neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen

 Aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis (ADHD): ADHD is een van de meest voorkomende neuropsychiatrische aandoeningen, gekenmerkt door persisterende patronen van aandachtstekort, hyperactiviteit en/of impulsiviteit die het functioneren belemmeren. Er worden drie presentaties onderscheiden:

  • Overwegend onoplettend type (ook wel ADD genoemd): Moeite met aandacht vasthouden, luisteren, organiseren en afronden van taken. Vaak afleidbaar, vergeetachtig en geneigd tot dagdromen. Het ontbreken van opvallende hyperactiviteit maakt dat dit type vaak later of helemaal niet wordt gediagnosticeerd, vooral bij meisjes en vrouwen.

  • Overwegend hyperactief-impulsief type: Moeite met stil zitten, overmatig praten of bewegen, en impulsief handelen zonder na te denken over de gevolgen. Vaak onderbreken deze personen anderen en hebben ze moeite op hun beurt te wachten.

  • Gecombineerd type: Een combinatie van zowel aandachtsproblemen als hyperactiviteit en impulsiviteit, wat de meest voorkomende presentatie is.

ADHD blijft bij ongeveer 60-70% van de kinderen aanwezig in de volwassenheid, hoewel de symptomen vaak veranderen. Hyperactiviteit kan afnemen, terwijl interne rusteloosheid, impulsiviteit en aandachtsproblemen persisteren.

Autismespectrumstoornis (ASS): ASS is een ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door aanhoudende uitdagingen in sociale communicatie en interactie, samen met beperkte en repetitieve gedragspatronen, interesses of activiteiten. Het wordt ‘spectrum’ genoemd omdat de presentatie en ernst sterk kunnen variëren van persoon tot persoon.

Kernkenmerken van ASS zijn:

  • Moeite met sociale wederkerigheid en het interpreteren van sociale signalen
  • Uitdagingen met non-verbale communicatie (oogcontact, gezichtsuitdrukkingen, lichaamshouding)
  • Moeite met het ontwikkelen en onderhouden van relaties
  • Beperkte, repetitieve gedragspatronen of interesses
  • Behoefte aan routine en voorspelbaarheid, moeite met verandering
  • Atypische reacties op sensorische input (over- of ondergevoeligheid)

ASS komt vaak voor in combinatie met andere aandoeningen zoals ADHD, angststoornissen of een verstandelijke beperking, maar kan ook bestaan bij mensen met een normale tot hoge intelligentie.

Oppositioneel-opstandige stoornis (ODD): ODD wordt gekenmerkt door een aanhoudend patroon van negatief, vijandig en opstandig gedrag tegenover gezagsfiguren, dat het dagelijks functioneren significant belemmert. Kenmerken zijn:

  • Buitensporige drift of woede-uitbarstingen
  • Frequent betwisten van regels of weigeren zich te conformeren aan verzoeken
  • Opzettelijk anderen ergeren of de schuld aan anderen geven
  • Snel geïrriteerd of boos worden
  • Rancuneus of wraakzuchtig zijn

ODD begint meestal voor de leeftijd van 8 jaar en niet later dan de vroege adolescentie. Het onderscheidt zich van normaal ontwikkelingsgebonden opstandigheid door de frequentie, intensiteit en persistentie van de gedragingen.

Leerstoornissen: Dit zijn specifieke ontwikkelingsstoornissen die het verwerven en toepassen van specifieke academische vaardigheden belemmeren, ondanks normale intelligentie, adequate scholing en afwezigheid van zintuiglijke problemen. De meest voorkomende zijn:

  • Dyslexie: Specifieke leerstoornis met beperkingen in lezen en/of spelling. Kenmerken zijn moeite met accurate woordherkenning, trage en moeizame leessnelheid, en problemen met spelling.
  • Dyscalculie: Specifieke leerstoornis met beperkingen in rekenen. Kenmerken zijn moeite met het begrijpen van getallen, onthouden van rekenfeiten, vloeiend rekenen en wiskundig redeneren.
  • Dysgrafie: Specifieke leerstoornis met beperkingen in geschreven expressie. Kenmerken zijn problemen met spelling, grammatica, punctuatie, en het organiseren en uitdrukken van gedachten in geschrift.

Ticstoornissen en Syndroom van Gilles de la Tourette: Deze worden gekenmerkt door plotselinge, snelle, terugkerende, niet-ritmische motorische bewegingen (zoals oogknipperen of schouderophalen) of vocalisaties (zoals keelschrapen of woorden uitspreken). Bij het syndroom van Tourette zijn zowel motorische als vocale tics aanwezig en duren deze langer dan een jaar.

Andere gerelateerde aandoeningen:

  • Taalontwikkelingsstoornissen: Aanhoudende problemen in het verwerven en gebruiken van taal door beperkingen in het begrijpen of produceren van vocabulaire, zinstructuren en spraak.
  • Coördinatieontwikkelingsstoornis (DCD/dyspraxie): Significante beperking in de ontwikkeling van motorische coördinatie die interfereren met dagelijkse activiteiten en academische prestaties.
  • Niet-verbale leerstoornis (NLD): Patroon van sterke verbale vaardigheden maar significante uitdagingen in non-verbale vaardigheden zoals ruimtelijk inzicht, sociale perceptie en motorische coördinatie.

Oorzaken en risicofactoren

Neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen ontstaan door een complexe interactie tussen genetische, neurobiologische en omgevingsfactoren. Deze aandoeningen hebben een multifactoriële oorsprong, wat betekent dat ze niet worden veroorzaakt door één enkele factor, maar door verschillende factoren die samen tot uiting komen in specifieke patronen van functioneren en gedrag.

Het begrijpen van deze complexe oorzaken is cruciaal voor een genuanceerde benadering van de aandoeningen, waarbij we erkennen dat deze stoornissen deel uitmaken van de natuurlijke variatie in menselijke neurontwikkeling, en niet simpelweg ‘defecten’ of ‘afwijkingen’ zijn. Het onderzoek naar de onderliggende mechanismen van deze stoornissen evolueert voortdurend, wat leidt tot een steeds verfijnder begrip van hun oorsprong en ontwikkeling.

In deze sectie belichten we de belangrijkste factoren die bijdragen aan het ontstaan van ADHD, autisme, ODD en aanverwante stoornissen, terwijl we de nadruk leggen op het feit dat deze aandoeningen niet worden veroorzaakt door slechte opvoeding, luiheid, onwil of gebrek aan discipline, maar door daadwerkelijke neurobiologische verschillen in de ontwikkeling en het functioneren van het brein.

Oorzaken en risicofactoren

Neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen ontstaan door een complexe interactie tussen genetische, neurobiologische en omgevingsfactoren:

Genetische factoren:

  • Veel van deze stoornissen hebben een sterke erfelijke component, met erfelijkheidspercentages variërend van 60-90% voor ADHD en autisme
  • Vaak zijn meerdere genen betrokken, niet één enkel ‘autismegen’ of ‘ADHD-gen’
  • Genetische variaties kunnen de hersenontwikkeling beïnvloeden en zo leiden tot de specifieke kenmerken van de stoornissen

Neurobiologische factoren:

  • Structurele en functionele verschillen in specifieke hersengebieden en neurale netwerken
  • Bij ADHD: verschillen in de prefrontale cortex en subcorticale gebieden die betrokken zijn bij aandacht, inhibitie en executieve functies
  • Bij ASS: afwijkingen in neurale connectiviteit, vooral in gebieden betrokken bij sociale cognitie
  • Verschillen in neurotransmittersystemen, zoals dopamine en noradrenaline bij ADHD

Prenatale en perinatale factoren:

  • Blootstelling aan bepaalde medicijnen, toxines of infecties tijdens de zwangerschap
  • Complicaties tijdens de zwangerschap of bevalling, zoals prematuriteit of zuurstoftekort
  • Lage geboortegewicht en vroeggeboorte verhogen het risico op diverse ontwikkelingsstoornissen

Omgevingsfactoren:

  • Hoewel deze stoornissen niet worden veroorzaakt door de opvoeding, kunnen bepaalde omgevingsfactoren de expressie van de onderliggende neurobiologische aanleg beïnvloeden
  • Stress, trauma en verwaarlozing kunnen bestaande kwetsbaarheden versterken
  • Toxische stoffen zoals lood kunnen de hersenontwikkeling beïnvloeden

Het is cruciaal om te begrijpen dat deze stoornissen niet worden veroorzaakt door slechte opvoeding, luiheid, onwil of gebrek aan discipline. Het zijn echte neurobiologische aandoeningen die specifieke ondersteuning en begrip vereisen.

Impact op het dagelijks leven

Neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen kunnen invloed hebben op diverse levensdomeinen, hoewel de impact verschilt per persoon, afhankelijk van de specifieke stoornis, de ernst, comorbiditeit en beschikbare ondersteuning:

Onderwijs en leren:

  • Moeite met aandacht, organisatie en planning kan leiden tot onderpresteren op school
  • Specifieke leerstijlen of informatieverwerking kunnen botsen met traditionele onderwijsmethoden
  • Extra moeite met specifieke vaardigheden (lezen, schrijven, rekenen) bij leerstoornissen
  • Uitdagingen in sociale aspecten van school, zoals groepswerk, pauzes of excursies
  • Onbegrip van docenten kan leiden tot inadequate ondersteuning

Werk en loopbaan:

  • Uitdagingen met timemanagement, organisatie en prioriteren kunnen werkprestaties beïnvloeden
  • Sociale aspecten van werk kunnen complex zijn, vooral voor mensen met ASS
  • Sensitiviteit voor prikkels kan problemen geven in drukke werkomgevingen
  • Moeite met verandering of overgangen kan loopbaanontwikkeling beïnvloeden
  • Zonder juiste accommodaties kan potentieel onderbenut blijven

Sociale relaties:

  • Moeite met het interpreteren van sociale signalen (bij ASS)
  • Impulsiviteit of interruptie in gesprekken (bij ADHD)
  • Uitdagingen met empathie of perspectief nemen
  • Moeite met het reguleren van emoties kan relaties onder druk zetten
  • Opstandig gedrag (bij ODD) kan conflicten met gezagsfiguren veroorzaken

Emotioneel welzijn:

  • Verhoogd risico op secundaire problemen zoals angst en depressie
  • Frustratie door herhaalde ervaringen van mislukking of afwijzing
  • Impact op zelfbeeld en zelfvertrouwen door verschillen met leeftijdsgenoten
  • Chronische stress door het navigeren van een wereld die niet is ingericht op neurodiverse mensen

Praktisch functioneren:

  • Uitdagingen met dagelijkse taken zoals organisatie, tijdmanagement en financiën
  • Moeite met plannen en volgen van meerstapsprocessen
  • Impact van sensorische gevoeligheden op dagelijks comfort en functioneren
  • Uitdagingen met verandering in routines of onverwachte situaties

Unieke sterke punten: Naast uitdagingen brengen deze stoornissen vaak unieke sterke punten met zich mee:

  • Creatief en out-of-the-box denken (ADHD)
  • Hyperfocus op interessegebieden (ADHD, ASS)
  • Oog voor detail en patroonherkenning (ASS)
  • Eerlijkheid en authenticiteit (ASS)
  • Doorzettingsvermogen en passie voor specifieke interesses

Het is essentieel om niet alleen te focussen op de uitdagingen, maar ook de unieke kwaliteiten en perspectieven te erkennen die deze neuropsychiatrische aandoeningen kunnen bieden.

Onze behandelvisie: Neurodiversiteit en persoonlijke kracht

Bij AB-Z benaderen we neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen vanuit het perspectief van neurodiversiteit: we zien deze aandoeningen niet als ‘defecten’ maar als natuurlijke variaties in het menselijk brein. Elk brein is uniek georganiseerd, met eigen sterke punten en uitdagingen.

Onze begeleidingsmogelijkheden

AB-Z biedt een breed spectrum aan begeleidings- en behandelmogelijkheden voor mensen met neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen, altijd op maat en afgestemd op de specifieke behoeften:

Diagnostiek en assessment:

  • Uitgebreid neuropsychologisch onderzoek
  • Specifieke diagnostische assessments voor ADHD, ASS en andere ontwikkelingsstoornissen
  • Functieanalyse om sterke punten en uitdagingen in kaart te brengen
  • Sensorisch profiel en zintuiglijke verwerking in kaart brengen

Psycho-educatie:

  • Informatie over de specifieke stoornis en hoe deze zich uit
  • Inzicht in de neurobiologische basis en de invloed op gedrag en cognitie
  • Begrijpen van de eigen sterke punten en uitdagingen
  • Uitleg voor familie, partners, klasgenoten of collega’s

Vaardigheidstraining:

  • Executieve functietraining (planning, organisatie, timemanagement)
  • Sociale vaardigheidstraining op maat
  • Emotieregulatiestrategieën
  • Studievaardigheden en leerstrategieën
  • Werkgerelateerde vaardigheden en strategieën

Cognitieve gedragstherapie (CGT):

  • Aanpak van negatieve gedachtenpatronen en overtuigingen
  • Strategieën voor impulsbeheersing
  • Technieken voor het omgaan met angst en stress
  • Probleemoplossende vaardigheden

Coaching en praktische ondersteuning:

  • Individuele coaching gericht op persoonlijke doelen
  • Implementatie van structuur en routines in het dagelijks leven
  • Strategieën voor het managen van huishouden, financiën en administratie
  • Ondersteuning bij studiekeuze, loopbaanontwikkeling of werkplekaccommodaties

Medicamenteuze behandeling:

  • In samenwerking met huisarts of psychiater
  • Zorgvuldige afweging van voor- en nadelen
  • Monitoring van effectiviteit en bijwerkingen
  • Combinatie met niet-medicamenteuze interventies

Systeemgerichte interventies:

  • Ouderbegeleiding en opvoedingsondersteuning
  • Partnerrelatietherapie en gezinsinterventies
  • Samenwerking met scholen en werkgevers
  • Advisering over aanpassingen in de omgeving

Groepsgerichte activiteiten:

  • Lotgenotengroepen voor herkenning en erkenning
  • Vaardigheidstraining in groepsverband
  • Psycho-educatiegroepen voor cliënten en/of naasten
  • Thematische groepen (bijv. rond sensorische gevoeligheid of sociale vaardigheden)

Ons begeleidingsprogramma voor verschillende levensfasen

Kinderen en jeugd (4-18 jaar):

  • Vroege interventie voor optimale ontwikkeling
  • Samenwerking met ouders en school
  • Ondersteuning bij sociale en emotionele ontwikkeling
  • Hulp bij structuur, planning en schoolvaardigheden
  • Versterken van zelfvertrouwen en positief zelfbeeld

Jongvolwassenen (18-30 jaar):

  • Begeleiding bij transitie naar zelfstandigheid
  • Ondersteuning bij studie, beroepskeuze en werk
  • Hulp bij sociale relaties en identiteitsontwikkeling
  • Strategieën voor zelfstandig wonen en financieel beheer
  • Omgaan met toegenomen verantwoordelijkheden en verwachtingen

Volwassenen (30-65 jaar):

  • Ondersteuning bij werkuitdagingen en loopbaanontwikkeling
  • Begeleiding bij relaties, ouderschap en gezinsleven
  • Strategieën voor werk-privé balans
  • Omgaan met midlife uitdagingen en veranderingen
  • Acceptatie en integratie van diagnose die later in het leven is gesteld

Ouderen (65+ jaar):

  • Aanpassing aan veranderende cognitieve en fysieke capaciteiten
  • Strategieën voor het omgaan met pensionering en veranderende rollen
  • Ondersteuning bij het behouden van structuur en zingeving
  • Differentiatie tussen normale veroudering en symptomen van de ontwikkelingsstoornis
  • Aandacht voor comorbiditeit met ouderdomsgerelateerde aandoeningen

Wat maakt onze aanpak uniek

Bij AB-Z onderscheiden we ons door een aantal unieke aspecten in onze benadering van neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen:

Expertise op snijvlak van verschillende disciplines: Onze specialisten hebben expertise op het gebied van psychiatrie, neuropsychologie, ontwikkelingspsychologie en orthopedagogiek, waardoor we een geïntegreerde aanpak kunnen bieden.

Levenslange ondersteuning: We bieden continuïteit van zorg door alle levensfasen heen, met specialisten voor verschillende leeftijdsgroepen binnen hetzelfde team.

Focus op sterke punten en mogelijkheden: We zien meer dan alleen de stoornis of de uitdagingen; we hebben oog voor de unieke talenten, interesses en mogelijkheden van elke persoon.

Ervaringsdeskundigheid: In ons team werken professionals die zelf leven met ADHD, autisme of andere neuropsychiatrische aandoeningen, wat bijdraagt aan authentiek begrip en herkenbare begeleiding.

Integratie van innovatieve methoden: We blijven op de hoogte van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en therapievormen, en integreren deze in onze bestaande aanpak wanneer ze meerwaarde bieden.

Hoe wij te werk gaan:

1

Neem contact op

Je kunt met ons contact opnemen via ons aanmeldingsformulier of stuur een mail of een berichtje.

2

Maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek

We beginnen met een uitgebreid gesprek om jouw specifieke situatie te begrijpen.

AB-Z

Gijs kamerbeek

Directeur AB-Z

3

We maken samen een flexibele planning

Onze zorg wordt afgestemd op jouw dagritme en voorkeuren.

4

Regelmatige evaluatie

We evalueren regelmatig of de zorg nog aansluit bij jouw persoonlijke behoeften.

Wat onze cliënten zeggen:

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoorden op vragen die regelmatig aan ons gesteld worden. We begrijpen dat het zoeken van hulp soms overweldigend kan zijn en dat je mogelijk met veel vragen zit. We hopen dat deze informatie je een eerste indruk geeft van onze werkwijze.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze medewerkers staan klaar om je verder te helpen en je vragen persoonlijk te beantwoorden. We geloven in transparante communicatie en duidelijkheid vanaf het eerste contact.

Bij AB-Z vinden we het belangrijk dat je je comfortabel voelt bij het nemen van deze belangrijke stap. Daarom beantwoorden we graag al je vragen, zodat je met vertrouwen kunt beslissen of onze begeleiding bij jouw situatie past.

De termen ADD en ADHD worden vaak door elkaar gebruikt, maar er is een belangrijk onderscheid:

Historische context: Oorspronkelijk werd ADD (Attention Deficit Disorder) gebruikt als overkoepelende term. In de jaren ’80 werd dit veranderd naar ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) met verschillende subtypes. In de huidige diagnostische classificatie (DSM-5) wordt alleen de term ADHD gebruikt, met specificaties voor het presentatietype.

Huidige classificatie:

  • ADHD – overwegend onoplettend type: Dit komt overeen met wat voorheen vaak ADD werd genoemd. Hierbij staan aandachtsproblemen op de voorgrond, zonder significante hyperactiviteit of impulsiviteit.
  • ADHD – overwegend hyperactief-impulsief type: Hierbij staan hyperactiviteit en impulsiviteit op de voorgrond, met minder aandachtsproblemen.
  • ADHD – gecombineerd type: Een combinatie van zowel aandachtsproblemen als hyperactiviteit-impulsiviteit.

Kenmerken van het overwegend onoplettende type (voorheen ‘ADD’):

  • Moeite met het vasthouden van aandacht voor details
  • Snel afgeleid door irrelevante stimuli
  • Vergeetachtigheid in dagelijkse activiteiten
  • Moeite met organiseren van taken en activiteiten
  • Vaak spullen kwijtraken
  • Lijkt niet te luisteren wanneer direct aangesproken
  • Vermijdt of heeft een afkeer van taken die langdurige mentale inspanning vereisen
  • Maakt slordigheidsfouten

Dit type wordt vaker gemist in diagnostiek omdat het minder ‘opvalt’ dan de hyperactieve presentatie, vooral bij meisjes en vrouwen die vaak meer internaliserende symptomen vertonen.

Hoewel de officiële terminologie is veranderd, wordt de term ADD nog steeds informeel gebruikt, vooral door mensen die gediagnosticeerd werden voordat de terminologie veranderde. Bij AB-Z gebruiken we de huidige classificatie, maar we begrijpen dat veel mensen vertrouwd zijn met de term ADD en respecteren dit in onze communicatie.

Absoluut. Steeds meer volwassenen krijgen voor het eerst een diagnose ADHD of autisme, om verschillende redenen:

Redenen voor late diagnose:

  • Historische onderdiagnostiek: Vroeger waren er minder kennis en diagnostische mogelijkheden, vooral voor mensen die niet het ‘klassieke’ beeld vertoonden
  • Genderverschillen in presentatie: Vooral vrouwen worden vaak gemist omdat hun symptomen anders kunnen presenteren dan het stereotiepe beeld
  • Compensatiestrategieën: Intelligente individuen ontwikkelen vaak strategieën die symptomen maskeren, tot ze in complexere levensfasen komen
  • Veranderende eisen: Uitdagingen worden soms pas duidelijk bij toenemende eisen in onderwijs, werk of volwassen relaties
  • Toegenomen bewustzijn: Meer informatie in media en maatschappij leidt ertoe dat volwassenen hun eigen ervaringen herkennen

Voordelen van diagnose op volwassen leeftijd:

  • Geeft verklaring voor levenslange uitdagingen en struggles
  • Vermindert zelfkritiek en verbetert zelfbegrip (“Het lag niet aan lui zijn of niet je best doen”)
  • Biedt toegang tot passende behandeling en ondersteuning
  • Maakt gerichte aanpassingen mogelijk in werk of studie
  • Kan relaties verbeteren door wederzijds begrip

Het diagnoseproces bij volwassenen: Bij AB-Z hebben we gespecialiseerde expertise in de diagnose van ADHD en autisme bij volwassenen. Ons proces omvat:

  • Uitgebreide ontwikkelingsanamnese, waarbij we ook informatie verzamelen over de kindertijd (eventueel met input van ouders)
  • Gespecialiseerde vragenlijsten en assessments voor volwassenen
  • Aandacht voor de specifieke presentatie bij volwassenen
  • Erkenning van compensatiestrategieën en masking (vooral bij autisme)
  • Differentiaaldiagnostiek om andere verklaringen uit te sluiten

Het is nooit te laat voor een diagnose die kan helpen je eigen ervaringen te begrijpen en passende ondersteuning te vinden.

Nee, medicatie is niet de enige effectieve behandeling voor ADHD, hoewel het voor veel mensen wel een belangrijk onderdeel van de behandeling is. Een optimale aanpak combineert verschillende interventies:

Rol van medicatie:

  • Medicatie (vooral stimulantia zoals methylfenidaat en amfetaminen) is bewezen effectief voor het verminderen van kernsymptomen van ADHD
  • Ongeveer 70-80% van de mensen met ADHD ervaart significante verbetering met medicatie
  • Medicatie werkt op korte termijn en is het meest effectief zolang het wordt gebruikt
  • Effect verschilt per persoon; soms is het vinden van de juiste medicatie en dosering een proces van uitproberen

Effectieve niet-medicamenteuze interventies:

  • Psycho-educatie: Begrip van ADHD en hoe het je beïnvloedt is een essentiële eerste stap
  • Cognitieve gedragstherapie (CGT): Helpt bij het veranderen van niet-helpende gedachtenpatronen en het ontwikkelen van effectievere gedragsstrategieën
  • Coaching: Praktische ondersteuning bij het implementeren van strategieën in het dagelijks leven
  • Executieve functietraining: Gerichte oefeningen om vaardigheden als planning, organisatie en timemanagement te verbeteren
  • Aanpassingen in omgeving: Structuurmaatregelen thuis, op school of op het werk die helpen om ADHD-symptomen te minimaliseren
  • Leefstijlinterventies: Regelmatige beweging, voldoende slaap, gezonde voeding en stressmanagement kunnen symptomen verminderen

Geïntegreerde aanpak: Bij AB-Z geloven we in een multimodale behandeling waarbij medicatie (wanneer geïndiceerd) wordt gecombineerd met psychosociale interventies. Deze geïntegreerde aanpak biedt de beste resultaten op lange termijn, omdat:

  • Medicatie kan helpen bij kernsymptomen, wat ruimte creëert om vaardigheden te leren
  • Psychosociale interventies helpen bij het ontwikkelen van duurzame strategieën en coping-mechanismen
  • Verschillende aspecten van ADHD worden aangepakt, niet alleen de symptomen

De beslissing om medicatie te gebruiken is persoonlijk en moet worden gemaakt op basis van een zorgvuldige afweging van voor- en nadelen, in overleg met medische professionals. Wij ondersteunen onze cliënten bij het maken van een geïnformeerde keuze die past bij hun specifieke situatie en voorkeuren.

Onderzoek en klinische ervaring tonen steeds duidelijker aan dat autisme zich vaak anders manifesteert bij vrouwen dan bij mannen, wat kan leiden tot onderdiagnose bij vrouwen. De belangrijkste verschillen zijn:

Presentatie van autisme bij vrouwen:

  • Sociale camouflage: Vrouwen zijn vaak vaardiger in het ‘maskeren’ van hun autistische kenmerken door sociale gedragingen te observeren en na te bootsen
  • Sociale motivatie: Vrouwen tonen vaak meer interesse in sociale relaties en doen meer moeite om ‘erbij te horen’
  • Speciale interesses: Deze zijn vaak sociaal meer geaccepteerd (literatuur, dieren, kunst) dan de stereotiepe ‘mannelijke’ interesses (treinen, techniek, feiten verzamelen)
  • Sociale imitatie: Vrouwen ontwikkelen vaak een ‘sociaal script’ door anderen nauwkeurig te observeren en na te doen
  • Internaliserende symptomen: Angst, depressie en naar binnen gerichte stress in plaats van externaliserende gedragsproblemen
  • Intensere sensorische gevoeligheid: Sommige onderzoeken suggereren sterkere reacties op sensorische prikkels
  • Communicatiestijl: Vaak betere verbale vaardigheden en minder opvallende communicatieproblematiek

Diagnostische uitdagingen:

  • Diagnostische criteria zijn historisch ontwikkeld op basis van observaties bij jongens
  • Diagnostische instrumenten zijn mogelijk minder sensitief voor de ‘vrouwelijke presentatie’
  • Maskering kan symptomen verhullen tijdens korte klinische observaties
  • Comorbide aandoeningen zoals angst of depressie krijgen soms primaire aandacht
  • Stereotypen over autisme als een ‘mannelijke aandoening’ leiden tot diagnostische bias

Gevolgen van late of gemiste diagnose:

  • Vrouwen krijgen vaak pas op latere leeftijd een diagnose, na jaren van worstelen
  • Secundaire problemen zoals chronische stress, burn-out, angst en depressie komen vaak voor
  • Identiteitsproblemen door langdurig ‘maskeren’ en aanpassen
  • Gemiste kansen voor passende ondersteuning en begrip

Bij AB-Z hebben we specifieke expertise in het herkennen en diagnosticeren van autisme bij vrouwen. We zijn alert op subtiele signalen, hebben aandacht voor maskering, en gebruiken aangepaste assessment-methoden. Onze behandeling houdt rekening met de specifieke uitdagingen die vrouwen met autisme kunnen ervaren, zoals het vinden van balans tussen authenticiteit en sociale aanpassing.

Het vertellen aan je kind over een diagnose zoals ADHD, autisme of een leerstoornis is een belangrijke stap. Een goede uitleg kan zorgen voor begrip, zelfacceptatie en een positief zelfbeeld. Hier zijn enkele richtlijnen:

Timing en voorbereiding:

  • Kies een rustig moment zonder tijdsdruk, wanneer zowel jij als je kind ontspannen zijn
  • Overweeg de leeftijd en ontwikkelingsniveau van je kind – de uitleg voor een 6-jarige verschilt van die voor een tiener
  • Verzamel informatie en bereid je voor, maar houd het gesprek natuurlijk
  • Anticipeer op mogelijke vragen en bedenk hoe je hierop wilt reageren

Basisprincipes voor het gesprek:

  • Begin met het benoemen van de sterke kanten en unieke eigenschappen van je kind
  • Gebruik eenvoudige, concrete taal zonder medisch jargon
  • Focus op hoe de hersenen van je kind anders werken, niet ‘slechter’ of ‘kapot’
  • Leg uit dat ieder brein uniek is, met eigen sterke en uitdagende kanten
  • Maak duidelijk dat de diagnose niet bepaalt wie je kind is, maar inzicht geeft in hoe hij/zij de wereld ervaart
  • Benadruk dat er veel andere kinderen en volwassenen zijn met dezelfde diagnose, inclusief mogelijk bekende personen

Leeftijdspecifieke benaderingen:

  • Jonge kinderen (4-8 jaar): Gebruik concrete vergelijkingen en metaforen (“je brein is als een raceauto die soms moeite heeft om te stoppen”)
  • Basisschoolkinderen (8-12 jaar): Geef meer details over specifieke uitdagingen en sterke punten, en leg uit hoe ondersteuning kan helpen
  • Tieners (13+ jaar): Betrek hen actief bij het gesprek, bespreek hoe de diagnose eerdere ervaringen verklaart, en focus op zelfmanagement en eigen keuzes

Na het gesprek:

  • Geef je kind tijd om de informatie te verwerken
  • Wees beschikbaar voor vragen die later opkomen
  • Zoek samen naar leeftijdsgeschikte boeken, video’s of andere bronnen
  • Overweeg contacten met peers die dezelfde diagnose hebben
  • Praat regelmatig over het onderwerp, maak het een natuurlijk gespreksthema

Bij AB-Z kunnen we je ondersteunen bij dit gesprek. We bieden ouderbegeleidingssessies om je voor te bereiden, kunnen aanwezig zijn bij het gesprek zelf, of kunnen direct met je kind praten op een leeftijdsgeschikte manier. We hebben ook verschillende materialen beschikbaar die kunnen helpen bij het uitleggen van de diagnose aan je kind.

Effectieve onderwijsaanpassingen kunnen een groot verschil maken in het academisch succes en welzijn van kinderen met neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen. De ideale aanpassingen zijn altijd individueel maatwerk, maar hier zijn enkele bewezen effectieve strategieën:

Algemene principes voor alle neuropsychiatrische stoornissen:

  • Gestructureerde, voorspelbare leeromgeving met duidelijke routines en verwachtingen
  • Verminder afleidingen in de fysieke omgeving
  • Gebruik zowel visuele als auditieve instructiemethoden
  • Geef extra tijd voor verwerking en het voltooien van taken
  • Breek grote opdrachten op in kleinere, behapbare stappen
  • Bied frequente, constructieve feedback
  • Zorg voor regelmatige bewegingsbreaks

Specifieke aanpassingen voor ADHD:

  • Strategische plaatsing in het klaslokaal (meestal vooraan, weg van afleidingen)
  • Korte, afgebakende werkopdrachten met duidelijke tijdslimieten
  • Hulpmiddelen voor timemanagement zoals timers en visuele klokken
  • Extra controles tijdens zelfstandig werk
  • Mogelijkheid om te staan of te bewegen tijdens het leren
  • Gebruik van fidget tools die niet afleiden voor degenen die beweging nodig hebben
  • Positieve bekrachtiging van gewenst gedrag

Specifieke aanpassingen voor autisme:

  • Voorspelbaarheid door visuele dagplanningen en vroegtijdige waarschuwingen voor veranderingen
  • Duidelijke, concrete instructies zonder figuurlijk taalgebruik
  • Rustige ‘time-out’ ruimte voor momenten van overprikkeling
  • Sensorische aanpassingen (koptelefoons, aangepaste verlichting, rustige zitplek)
  • Expliciete instructie in sociale vaardigheden en groepswerksituaties
  • Gebruik van speciale interesses als motivator of ingang voor leerstof
  • Duidelijke structurering van ongestructureerde tijd (pauzes, overgangen)

Specifieke aanpassingen voor leerstoornissen:

  • Voor dyslexie: Voorleessoftware, extra tijd voor lezen en schrijven, alternatieve presentatievormen, aangepaste leesmaterialen
  • Voor dyscalculie: Gebruik van concreet materiaal en visuele hulpmiddelen, rekenmachine bij niet-rekenkundige taken, stappenplannen
  • Voor dysgrafie: Toetsenbordgebruik, dictaatsoftware, minder focus op handschrift, mondelinge toetsing

Formele ondersteuning:

  • Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP): Individueel plan met aangepaste doelen en benodigde ondersteuning
  • Arrangement: Extra begeleiding, materialen of aanpassingen gefinancierd door het samenwerkingsverband
  • Passend onderwijs: Ondersteuning binnen regulier onderwijs of verwijzing naar speciaal onderwijs

Bij AB-Z werken we nauw samen met scholen en ouders om passende onderwijsaanpassingen te identificeren en implementeren. We bieden consultatie aan leerkrachten, schrijven onderbouwde adviezen, en helpen bij het monitoren van de effectiviteit van aanpassingen.

Het ondersteunen van een partner of familielid met ADHD of autisme vraagt om begrip, geduld en specifieke strategieën. Hier zijn enkele richtlijnen die kunnen helpen:

Algemene adviezen voor beide aandoeningen:

  • Educeer jezelf: Leer over de aandoening om gedrag beter te begrijpen en minder persoonlijk te nemen
  • Erken sterke punten: Focus niet alleen op uitdagingen maar ook op unieke kwaliteiten en talenten
  • Pas communicatie aan: Wees duidelijk, direct en concreet in je communicatie
  • Respecteer behoeften: Erken dat behoeften aan structuur, prikkels of sociale interactie kunnen verschillen van die van jou
  • Vind balans: Zoek evenwicht tussen ondersteuning bieden en zelfstandigheid bevorderen
  • Zorg voor jezelf: Onderhoud je eigen welzijn en zoek indien nodig ondersteuning

Specifiek voor partners/familie van iemand met ADHD:

  • Structuur creëren: Help met het implementeren van systemen voor organisatie zonder te micromanagen
  • Verwachtingen managen: Wees realistisch over timemanagement en afronden van taken
  • Communicatie timing: Belangrijke gesprekken voeren op momenten van optimale focus
  • Onderbreking herkennen: Begrijp dat onderbreking vaak niet persoonlijk is maar gerelateerd aan impulsiviteit
  • Directe feedback: Geef duidelijke, niet-veroordelende feedback over gedrag dat problemen veroorzaakt
  • Dopamine-behoefte begrijpen: Erken de behoefte aan stimulatie, nieuwheid en afwisseling

Specifiek voor partners/familie van iemand met autisme:

  • Routines respecteren: Erken het belang van voorspelbaarheid en vaste routines
  • Sociale druk verminderen: Begrijp behoeften aan alleen-tijd en sociale herstelperiodes
  • Letterlijk nemen: Vermijd sarcasme, indirecte hints of impliciete verwachtingen
  • Sensorische behoeften: Respecteer gevoeligheid voor licht, geluid, aanraking of andere prikkels
  • Specifiek zijn: Wees expliciet over verwachtingen in plaats van aan te nemen dat iets vanzelfsprekend is
  • Speciale interesses waarderen: Toon interesse in de onderwerpen die voor hen belangrijk zijn

Voor partners specifiek:

  • Verdeling van huishoudelijke taken: Verdeel taken op basis van sterke punten in plaats van gelijke verdeling
  • Financiële afspraken: Maak duidelijke afspraken over budgettering en financiële verantwoordelijkheden
  • Relatieverwachtingen: Bespreek expliciet verwachtingen rond intimiteit, samen tijd doorbrengen, en communicatiestijlen
  • Conflictoplossing: Ontwikkel strategieën voor het bespreken van problemen die rekening houden met verschillende communicatiestijlen

Bij AB-Z bieden we relatie- en gezinsbegeleiding specifiek gericht op situaties waarin ADHD of autisme een rol speelt. We helpen bij het ontwikkelen van wederzijds begrip, effectieve communicatie, en praktische strategieën die de relatie kunnen versterken.

Communicatie verandert naarmate dementie vordert, maar blijft mogelijk op verschillende niveaus. Hier zijn enkele richtlijnen:

Verbale communicatie:

  • Spreek langzaam en duidelijk, maar niet kinderachtig
  • Gebruik korte, eenvoudige zinnen met concrete woorden
  • Stel één vraag per keer en geef tijd om te reageren
  • Vermijd abstracte concepten en complexe uitleg
  • Herhaal rustig dezelfde boodschap indien nodig
  • Vermijd vragen die een goed geheugen vereisen

Non-verbale communicatie:

  • Maak oogcontact en blijf op ooghoogte
  • Gebruik een vriendelijke gezichtsuitdrukking en toon
  • Ondersteun woorden met gebaren en aanwijzen
  • Let op je eigen lichaamstaal en op die van de ander
  • Gebruik aanraking wanneer dit prettig is voor de persoon

Emotionele communicatie:

  • Focus op emoties en gevoelens, niet op feitelijke juistheid
  • Valideer de emoties (“Ik zie dat je verdrietig bent”)
  • Stem af op het emotionele niveau van de persoon
  • Gebruik muziek, foto’s of voorwerpen om verbinding te maken
  • Wees aanwezig in het moment, zonder verwachtingen

Bij AB-Z leren we naasten communicatietechnieken die passen bij de verschillende stadia van dementie, zodat betekenisvol contact mogelijk blijft, zelfs wanneer woorden tekort schieten.

Wil je een afspraak maken?

Een diagnose zoals ADHD, autisme, ODD of een leerstoornis betekent niet dat een vervullend en succesvol leven buiten bereik is. Integendeel, met het juiste begrip, ondersteuning en strategieën kunnen mensen met deze aandoeningen hun unieke sterke punten benutten en een leven leiden dat past bij hun behoeften en mogelijkheden.

Bij AB-Z zien we dagelijks hoe onze cliënten groeien in zelfinzicht, vaardigheden en kwaliteit van leven. We zien kinderen die leren omgaan met hun impulsiviteit en hun creativiteit ontdekken. We begeleiden jongvolwassenen met autisme die hun weg vinden in studie of werk waar hun detailgerichtheid en analytische vaardigheden worden gewaardeerd. We ondersteunen volwassenen die na een late diagnose eindelijk begrip krijgen voor hun levenslange uitdagingen en nieuwe strategieën ontwikkelen.

De sleutel ligt in het vinden van de juiste balans: het accepteren van neurobiologische verschillen, het ontwikkelen van effectieve strategieën om met uitdagingen om te gaan, en het creëren van een omgeving die de unieke sterke punten van neurodiverse mensen waardeert en ondersteunt.

Wil je meer weten over onze begeleiding bij ADHD, autisme, ODD of andere neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen? Of zoek je advies voor jezelf, je kind of een andere naaste? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen verkennen we hoe we kunnen bijdragen aan een betere kwaliteit van leven, passend bij jouw unieke situatie en behoeften.