Autisme is een unieke manier van denken, waarnemen en zijn. Bij AB-Z begrijpen we dat ieder persoon met een autismespectrumstoornis (ASS) een eigen verhaal heeft, met eigen talenten, uitdagingen en behoeften.
Onze gespecialiseerde begeleiding is gericht op het versterken van jouw kwaliteiten en het ontwikkelen van strategieën om met uitdagingen om te gaan. We bieden maatwerk in sociale vaardigheden, dagstructuur, prikkelverwerking, en ondersteuning op school of werk.
Of je nu zelf autisme hebt, een gezinslid begeleidt of meer informatie zoekt – wij staan voor je klaar met kennis, begrip en praktische ondersteuning die aansluit bij jouw situatie.
Autismespectrumstoornis (ASS) is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis die invloed heeft op de manier waarop iemand informatie verwerkt, communiceert en interacteert met anderen. Autisme is een spectrum, wat betekent dat het zich bij iedereen anders kan uiten en in verschillende gradaties voorkomt. Mensen met autisme ervaren de wereld op een unieke manier, met specifieke sterke punten en uitdagingen.
Autisme is aangeboren en blijft gedurende het hele leven aanwezig. Het is niet het gevolg van opvoeding of trauma, maar een neurobiologische variatie in de ontwikkeling van de hersenen. De exacte oorzaak is niet bekend, maar genetische factoren spelen een belangrijke rol.
Autisme uit zich voornamelijk op twee hoofdgebieden: sociale communicatie en beperkte, repetitieve gedragspatronen. Specifieke kenmerken kunnen zijn:
Sociale communicatie en interactie:
Het is belangrijk te benadrukken dat autisme zich bij iedereen anders manifesteert. Sommige mensen met autisme hebben een hoge intelligentie, terwijl anderen een verstandelijke beperking hebben. Sommigen zijn verbaal zeer vaardig, terwijl anderen weinig of niet spreken.
Wat alle mensen met autisme gemeen hebben, is een andere manier van informatieverwerking en zintuiglijke waarneming.
Autisme Spectrum Stoornis (ASS) is geen ‘stoornis’ in de traditionele zin, maar een fundamenteel andere manier van informatieverwerking en waarneming. Deze neurologische variatie beïnvloedt hoe iemand de wereld ervaart, communiceert en relaties aangaat. Begrip van deze verschillen is essentieel voor effectieve communicatie en wederzijds respect tussen mensen met en zonder autisme.
De kenmerken die wij bij mensen met autisme zien is de prikkel- en informatieverwerking. Deze verwerking wijkt af van de norm. Dit geldt dus voor wat iemand met autisme voelt, hoort, ziet, ruikt en proeft. Je zou als metafoor kunnen zeggen dat iemand met autisme een boekenkast op alfabet sorteert, waar iemand die geen autist is ze op thema of kleur sorteert. De ene strategie is niet beter dan de ander. Het is soms alleen niet compatibel.
Mensen met autisme leven mede hierdoor op een andere frequentie of golflengte dan niet-autisten. De meerderheid bepaalt wat de norm is. Normaal en minderheid zijn dus vaak tegengesteld. Autisme heeft het woord auto in zich. Dit refereert naar 'zelf'. Veel autisten kijken ook voornamelijk naar hun eigen situatie en zijn minder bezig met de wereld van een ander. Het trainen van vaardigheden om net als niet-autisten verbindingen aan te gaan en groepsgedrag te vertonen is vaak gestremd. Het wordt als minder rendabel gezien, mede in connectie met de bovengenoemde boekenkast van informatie sortering. Stel je eens voor hoe het is als iedereen om je heen Fries spreekt, maar jij niet. Je kan wel wat begrijpen, maar veel wordt ook gemist.
Daarnaast liggen prioriteiten anders. Basaal gezegd kan het zo zijn dat een niet-autist meer bezig is te sparen voor een dure auto voor status, waar een autist dat geld liever in een verzameling magic kaarten, comics, star wars of anime etc. stopt en buiten de spits met openbaar vervoer gaat. Dit soort discrepanties zorgen voor meer complicaties in de communicatie. Wie gaat zich aanpassen aan hun gesprekspartner als hun werelden ver van elkaar liggen? In hoeverre is een compromis mogelijk?
Bij AB-Z benaderen we autisme niet als een ‘stoornis’ die genezen moet worden, maar als een andere manier van zijn die specifieke ondersteuningsbehoeften met zich meebrengt. Onze begeleiding is gericht op het versterken van iemands kwaliteiten en het ontwikkelen van strategieën om met uitdagingen om te gaan.
We werken vanuit het neurodiversiteitsparadigma, wat betekent dat we neurologische verschillen zien als natuurlijke variaties binnen het menselijk spectrum, vergelijkbaar met biodiversiteit in de natuur. Dit betekent dat we respect hebben voor de unieke perspectieven, denkstijlen en ervaringen van mensen met autisme.
Onze begeleiding is altijd maatwerk. We luisteren goed naar wat iemand nodig heeft, wat werkt en wat niet werkt. We erkennen dat de persoon zelf de expert is van zijn of haar eigen ervaring met autisme.
Bij AB-Z staat de cliënt centraal. Wij geloven in een samenwerkingsrelatie waarin jouw wensen en behoeften leidend zijn. Dit betekent dat:
Psycho-educatie We bieden informatie over wat autisme betekent voor jou of je gezinslid. We helpen je begrijpen hoe autisme je dagelijks functioneren beïnvloedt en welke strategieën kunnen helpen. Inzicht in je eigen autisme kan leiden tot meer zelfacceptatie en betere zelfregulatie.
Sociale vaardigheden en communicatie We ondersteunen bij het ontwikkelen van sociale en communicatieve vaardigheden die passen bij jouw persoonlijkheid en behoeften. Dit is geen training om ‘normaal’ te doen, maar om effectiever te communiceren en sociale situaties beter te begrijpen op een manier die bij jou past.
Dagelijkse structuur en routines We helpen bij het aanbrengen van voorspelbaarheid en structuur in het dagelijks leven. Dit kan variëren van visuele dagplanningen tot ondersteuning bij het organiseren van taken en het omgaan met veranderingen.
Prikkelverwerking en sensorische integratie We bieden strategieën om beter om te gaan met zintuiglijke over- of ondergevoeligheid. We helpen je om je omgeving aan te passen zodat deze beter aansluit bij jouw sensorische behoeften, en leren je technieken om overprikkeling te voorkomen of te hanteren.
Onderwijs- en werkbegeleiding We ondersteunen bij het vinden en behouden van passend onderwijs of werk. Dit kan bestaan uit advies over aanpassingen in de leer- of werkomgeving, begeleiding bij studievaardigheden, loopbaanbegeleiding of ondersteuning op de werkvloer.
Emotieregulatie We helpen bij het herkennen, begrijpen en reguleren van emoties. Mensen met autisme kunnen intense emoties ervaren maar soms moeite hebben om deze te herkennen en adequaat te uiten. We bieden concrete technieken om emotionele uitdagingen het hoofd te bieden.
Zelfstandigheidstraining We ondersteunen bij het ontwikkelen van praktische vaardigheden voor zelfstandig leven, zoals huishouden, administratie, persoonlijke verzorging, koken, reizen met openbaar vervoer, en andere dagelijkse activiteiten.
Gezins- en systeembegeleiding We bieden ondersteuning aan het hele gezin of andere belangrijke personen in je omgeving. Dit omvat psycho-educatie voor gezinsleden, advies over communicatie en ondersteuning, en begeleiding bij het creëren van een autisme-vriendelijke gezinsomgeving.
Autismespectrumstoornis (ASS) is de huidige overkoepelende term voor alle vormen van autisme. In het verleden werden verschillende diagnoses gebruikt, zoals klassiek autisme, Asperger syndroom en PDD-NOS. Sinds de invoering van de DSM-5 in 2013 zijn deze afzonderlijke classificaties vervangen door één diagnose: autismespectrumstoornis, met verschillende ernst-niveaus gebaseerd op de benodigde ondersteuning. De term Asperger verwees naar autisme zonder taalachterstand en met gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie. Hoewel deze term officieel niet meer wordt gebruikt in diagnostiek, identificeren sommige mensen zich nog steeds met deze term.
Autisme is geen ziekte maar een neurobiologische ontwikkelingsstoornis die levenslang aanwezig blijft. Het gaat om een andere manier van informatieverwerking in de hersenen. Autisme kan niet ‘genezen’ worden en dat is ook niet de insteek van begeleiding of behandeling. De focus ligt op het ontwikkelen van vaardigheden, strategieën en aanpassingen die iemand helpen om met de uitdagingen van autisme om te gaan en een bevredigend leven te leiden dat past bij de eigen mogelijkheden en wensen.
A detailed answer to provide information about your business, build trust with potential clients, and help convince the visitor that you are a good fit for them.
De toename van autismediagnoses heeft verschillende oorzaken. Ten eerste is er meer kennis en bewustzijn over autisme, zowel bij professionals als in de samenleving. Ten tweede zijn de diagnostische criteria verbreed en verbeterd, waardoor meer mensen – waaronder vrouwen en mensen zonder verstandelijke beperking – worden herkend. Ten derde worden subtielere vormen van autisme nu beter onderkend. Het is niet zozeer dat er meer mensen autisme hebben, maar dat we het beter herkennen en diagnosticeren.
Bij AB-Z zien we niet alleen de uitdagingen, maar ook de unieke sterke punten die vaak samengaan met autisme. Veel mensen met autisme hebben specifieke kwaliteiten zoals oog voor detail, een goed geheugen, analytisch denkvermogen, eerlijkheid, loyaliteit, doorzettingsvermogen of een creatieve, originele kijk op zaken. In onze begeleiding bouwen we actief voort op deze sterke punten. We helpen om deze kwaliteiten te herkennen, te ontwikkelen en in te zetten in dagelijks leven, onderwijs of werk. Een talentgerichte benadering draagt bij aan zelfvertrouwen en levenskwaliteit.
Autisme uit zich vaak anders bij vrouwen dan bij mannen, wat kan leiden tot onderdiagnose bij vrouwen. Vrouwen met autisme hebben vaak:
Bij AB-Z zijn we ons bewust van deze genderverschillen en hebben we specifieke expertise in het herkennen en begeleiden van vrouwen en meisjes met autisme.
Onze ondersteuning bij onderwijs- en werkgerelateerde uitdagingen omvat:
AB-Z werkt samen met onderwijsinstellingen en werkgevers om wederzijds begrip te creëren en een inclusieve omgeving te bevorderen waarin iemand met autisme tot zijn recht kan komen.
Als ouder van een kind met autisme kun je veel betekenen in de ontwikkeling en het welzijn van je kind. Enkele belangrijke uitgangspunten zijn:
AB-Z biedt ouderbegeleiding om je te ondersteunen in het omgaan met de specifieke uitdagingen die autisme met zich meebrengt, en om je te helpen een thuis te creëren waar je kind zich veilig en begrepen voelt.
Overprikkeling is een veelvoorkomend probleem bij mensen met autisme. Dit ontstaat wanneer de zintuigen teveel input krijgen die het brein niet adequaat kan filteren of verwerken. Strategieën om overprikkeling te verminderen zijn:
Aanpassingen in de omgeving:
Persoonlijke strategieën:
Bij AB-Z helpen we je deze strategieën te personaliseren en toe te passen in je dagelijks leven, op school of op werk.
timming (zelfstimulatie) verwijst naar repetitieve bewegingen of geluiden die mensen met autisme vaak maken, zoals wiegen, fladderen met de handen, tikken, draaien met objecten of specifieke geluiden maken. Stimming heeft verschillende functies:
Stimming is een natuurlijk onderdeel van autisme en hoeft niet ‘afgeleerd’ te worden tenzij het schadelijk is voor de persoon of anderen. Bij AB-Z benaderen we stimming met respect en begrip. We helpen om:
Wil je meer weten over hoe AB-Z jou of je gezinslid kan ondersteunen bij autisme? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Samen bespreken we je situatie en mogelijkheden voor begeleiding op maat. Je kunt direct een afspraak maken via 0148 234 432 of laat je gegevens achter via het contactformulier. We nemen dan binnen 24 uur contact met je op voor een persoonlijk gesprek.